Jak podaje największy serwis ogłoszeń pracy – w maju opublikowano 40 303 ogłoszeń o pracę, co oznacza wzrost liczby ofert pracy o 12% w porównaniu z analogicznym okresem w 2015 roku. O 73% wzrosła ilość ogłoszeń o pracę w II kwartale 2016. Ogłoszenia o pracę są i raczej nadal będą najpopularniejszym narzędziem, za pomocą którego pracodawcy komunikują się z potencjalnymi pracownikami. To kluczowe, często jedyne narzędzie employer brandingowe, z którego korzysta niejedna firma.

Badania wskazują, że ponad 70% ankietowanych chętniej zaaplikuje na ofertę pracy firmy, która aktywnie zarządza marką pracodawcy. Blisko połowa ocenia, że firmy te bardziej dbają o swoich pracowników. W tym samym badaniu według 48% respondentów firmy powinny komunikować markę pracodawcy głównie bezpośrednio w ofertach pracy. Dochodzimy więc do sedna sprawy.

Jak to działa?

Wchodzę na jeden z popularnych portali z ogłoszeniami o pracę. Wybieram obszar i region. Naciskam enter. Skanuję wzrokiem nagłówki, czytam lead i znajduję kilka ogłoszeń, które mnie zainteresowały. Dodaję „do ulubionych” i otwieram jeden po drugim w zakładkach obok siebie. W marketingu korzysta się z tzw. badań disaster check- bezpośredniego porównania konceptów reklam czy produktów przed klientami/uczestnikami badania. Możemy sprawnie ocenić wizerunek kilku pracodawców, którzy konkurują ze sobą o te same talenty, na tym samym rynku. Zachęcam do samodzielnego wykonania takiego „eksperymentu”.

Wyjdź poza schemat. To nic nie kosztuje i nie trwa długo. Poniżej kilka wskazówek, z których warto skorzystać.

Porównaj komunikację rekrutacyjną konkurencji
Idźmy dalej. Tutaj nie jest już tak prosto. Nie ma jednorodnej struktury ogłoszeń. Na ogół to schemat: zakres obowiązków – wymagania – oferujemy.

Warto przyjąć perspektywę kandydata. W tym szymelu brakuje dwóch istotnych elementów: kontekstu/głównej myśli z briefu, która powie mi czym jest firma, jej kultura organizacyjna, atmosfera w pracy bądź innej charakterystycznej cechy, która zainteresuje mnie i będzie zgodna z moimi celami.

Stwórz atrakcyjny lead ogłoszenia
Zaprezentuj się, powiedz o firmie coś ciekawego, co będzie stanowić o jej unikalności. Niech to będą dwa zdania, ale inspirujące! Podkreśl to co masz najlepszego. Wyróżnij się. Drugim brakującym elementem jest zakończenie. Nie mam tu na myśli oczywiście: „Osoby zainteresowane prosimy o przesyłanie aplikacji klikając w przycisk aplikowania”. Zakończenie powinno stanowić CTA czyli „Call to Action” poprzedzone podsumowaniem, korzyścią, którą może zyskać pracownik aplikując do naszej firmy.

Stwórz CTA z obietnicą korzyści dla kandydata
„Rozwijaj z nami swoje pasje, kompetencje lub pozwól się dostrzec – prześlij swoje CV”. Pozostaje nam cały środek ogłoszenia czyli: zakres obowiązków, wymagania, oferujemy. Tutaj wszystko zależy od grupy docelowej ogłoszenia, od szczebla i charakteru stanowiska i od …. naszego zaangażowania w tworzenie i copywriting oferty pracy.

Pisz treść ogłoszenia używając języka korzyści
Przedstaw zakres obowiązków, wymagania. Używaj czasowników, nie używaj równoważników zdań. Pisz w stronie czynnej. Używaj świeżego języka na przemian z językiem branżowym. Oczywiście nie spuszczaj z oka konkretów. Zawsze doprecyzuj wymagania najlepiej jak możesz. Jasno zakomunikuj jakie korzyści oferuje Twoja firma i jeżeli to możliwe podaj informację o wynagrodzeniu (zakres). „Last but not least” – pozostaje nam część kreatywno-graficzna.

Atrakcyjnie opakuj to co chcesz sprzedać
Postaraj się, aby Twoje ogłoszenie było „ładnie opakowane”. Wykorzystaj motyw lub elementy używane w komunikacji marketingowej Twojej firmy. Jeżeli produkty są znane konsumentom, porozmawiaj z działem marketingu czy możesz skorzystać z ich haseł reklamowych lub lekko je zmodyfikować. Możesz wykorzystać charakterystyczne zdjęcie lub pokazać Twoich pracowników przy pracy. Pomoże to kandydatom „poczuć atmosferę” miejsca pracy, a Tobie zbudować pozytywny wizerunek firmy.