Twój marketingowiec skończył świetne studia, w dodatku z wyróżnieniem, więc postanawiasz go zatrudnić.  Ale kiedy siada za biurkiem okazuje się, że na jego wiedzy teoretycznej się kończy…

I tu pojawia się problem – czy musisz pokazywać mu wszystko od podstaw czy poszukać kogoś, kto będzie dla Ciebie partnerem w rozwoju Twojego biznesu? A może przed zatrudnieniem pracownika warto wiedzieć, jakie cechy powinien mieć tzw. „marketingowiec przyszłości”?

Problem polega na tym, że mamy błędne pojęcie na temat marketingu. Nie możemy go opierać jedynie na założeniu strony www, zrobieniu banera, ulotek czy bloga, o którym często po pięciu wpisach zapominamy. Nowoczesny marketing to poważna sprawa – należy opracować odpowiednią strategię obecności, umieć określić swoje przewagi konkurencyjne, zdefiniować unikalną wartość swoich produktów, wyprzedzać zmieniający się ciągle rynek i oczekiwania konsumentów, wdrażać nowe technologie.

Do czego powinien dążyć „marketingowiec przyszłości”? Przede wszystkim do ciągłego kontaktu z odbiorcą, czyli twoimi klientami. Pora zrozumieć, że marketing to nie wyłudzanie czegoś na konsumentach, ani żaden rodzaj propagandy. To świadome działania mające służyć nie tylko sprzedaży, ale i budowaniu relacji z klientem i wzbudzania jego zaufania.

Dzisiejszy marketing to nie lada wyzwanie. Należy wychodzić poza obszar naszej firmy – zainteresować się konkurencją, przeanalizować rynek, aby wiedzieć gdzie uderzyć i jakie działania okażą się skuteczne. Stanowisko „Specjalista ds. marketingu” można definiować na wiele sposobów, ale nie można myśleć o nim tylko w kategoriach – ktoś „ogarniający”social media, funpage itp. To osoba, która współtworzy przewagę konkurencyjną firmy, dba o doświadczenia klientów, dobiera odpowiednią strategię działania. Dzisiejszy Marketing powinien przenikać wśród struktur firmy, a nie ograniczać się tylko do „jednego pokoju”.

A więc jak znaleźć odpowiednią osobę?

Po pierwsze sprawdź jego język polski i czy potrafi posługiwać się pakietami biurowymi. Może to brzmieć banalnie, ale uwierz, że dla niektórych to wciąż zagadka. Niezbędna okazuje się znajomość social mediów i umiejętność pisania tekstów przyjaznych dla współczesnego konsumenta – szybkich i sprawnych.

Potrafi analizować rynek i wyciągać wnioski. Zna pojęcie marketingu strategicznego i związanych z nim działaniami. Należy zrozumieć, że bez takiego podejścia nie uda się nikomu zrealizować żadnej kampanii marketingowej, pozyskać i utrzymać nowych klientów dla rozwoju twojego biznesu.

Możesz (ale nie musisz) zwrócić uwagę na jego posługiwanie się cyfrowymi narzędziami komunikacji. Dlaczego? Umiejętność analityki marketingowej jest bardzo przydatne u pracownika, ale wielu stawia mimo wszystko na „douczanie” – czyli po prostu pomagamy zdobywać wiedzę w tej dziedzinie na bieżąco, w praktyce. Jeśli wybierzesz opcję – chcę tylko analityka – musisz wytrwale szukać, ale dzięki temu zaoszczędzisz czas na edukację.

Zanim kogoś zatrudnisz, sprawdź czy interesuje się nowościami – narzędzia związane z social mediami zmieniają się na bieżąco i ciągle ewoluują.

„Marketingowiec przyszłości” to osoba kreatywna i przedsiębiorcza. Zwróć uwagę czy stawia na własny rozwój(np. uzupełnia wiedzę o szkolenia czy certyfikaty)i jednocześnie potrafi zarządzać czasem. Idealny pracownik musi być odporny nastres i posiadać wiedzę (a przede wszystkim doświadczenie).

Umiejętności programistyczne czy technologiczne to już byłby ideał, ale jeśli uda ci się kogoś takiego znaleźć, kto dodatkowo posiada wszystkie cechy wymienione wyżej – trzymaj się go rękami i nogami.

A więc zacznijmy jeszcze raz – twój marketingowiec skończył świetne studia i ma ciekawe doświadczenie. Zatrudniasz go i okazuje się, że staje się twoim partnerem, pomaga ci jak być konkurencyjnym na dzisiejszym rynku, jak znaleźć swoją przewagę rynkową i zdobywać nowych klientów. Nareszcie znalazłeś kogoś kto będzie twoją prawą ręką, twój biznes się rozwija… Brzmi nieźle? A więc czas postawić na porządny marketing!