Komunikacja zmiany w firmie nie należy do najłatwiejszych zadań. Wręcz przeciwnie, wiąże się z wieloma wyzwaniami. Czy można zatem przejść przez ten proces tak, by zakończył się sukcesem? Oczywiście! Wystarczy pamiętać o kilku zasadach.

 

Zastanówmy się dlaczego właściwie przejście przez proces zmiany niesie ze sobą tyle trudności. Główną przyczyną jest samo sedno zmiany, czyli przejście od dobrze znanej rzeczywistości, do czegoś, co jest nam zupełnie obce, nieznane. Wiąże się to z utratą poczucia bezpieczeństwa.

Kojarzysz to uczucie, kiedy zasiadasz na fotelu fryzjerskim i w żołądku czujesz dziwny ścisk? Zmiana fryzury to niby nic takiego, wiemy czego oczekujemy i jak chcemy wyglądać. Z jednej strony jesteśmy podekscytowani nadchodzącą metamorfozą, ale z drugiej, pojawia się niepewność. Zastanawiamy się czy aby na pewno nasze oczekiwania zostaną spełnione i wszystko będzie tak jak się tego spodziewamy.

Nawet pozytywne zmiany wywołują w nas odczucia takie jak niepewność, lęk, czasem może pojawić się również niechęć. Każda zmiana, nawet ta pozytywna zmusza nas do opuszczenia naszej strefy komfortu. 

Nie ma się co zatem dziwić, że pracownicy podchodzą z dużą dozą dystansu, nierzadko nawet z jawną niechęcią, do zmian wprowadzanych w organizacji w której są zatrudnieni. 

Jak wynika z Ogólnopolskiego Badania Zarządzania Zmianą, jedynie 29% wszystkich zmian zakończona jest sukcesem w opinii respondentów. Ponadto tylko 64% zmian miało przygotowany wcześniej plan komunikacji. 

Badanie przeprowadzone przez Project Management Institute pokazuje, że projekty w których komunikacja prowadzona była skutecznie osiągają swoje cele w 80% przypadków.

Efektywna komunikacja zmiany nie dzieje się przypadkowo. Przekazywanie jedynie faktów i danych liczbowych, aby zracjonalizować powody zmiany, prowadzi jedynie do złudzenia, że komunikacja miała miejsce. Kluczem do sukcesu jest opracowanie szczegółowej strategii komunikacji. Pozwala to na dobre przygotowanie organizacji do zmiany, oraz zaangażowania pracowników we wprowadzaną zmianę. 

Wprowadzanie każdej zmiany w firmie, niezależnie od tego czy jest to zmiana strukturalna, czy technologiczna,  musi być opatrzone odpowiednią komunikacją. Wymaga to uruchomienia zarządzania miękkiego. 

Żeby komunikacja zmiany w firmie była maksymalnie efektywna,  powinna obejmować cztery najważniejsze elementy:

  • Konieczne jest dokładne określenie podstaw oraz przyczyn zmiany. Oprócz podstawowych i z pozoru oczywistych dla wszystkich powodów takich jak to, że zmiana ułatwi pracę, zwiększy efektywność, warto wskazać konkretne podstawy biznesowe.  
  • Poza pozytywnymi skutkami wprowadzenia zmiany, warto wspomnieć również o ewentualnych zagrożeniach oraz sposobach na ich zniwelowanie.
  • Pracownicy muszą zostać poinformowani o planowanych działaniach jakie będą wiązały się z wprowadzaną zmianą. Powinny zostać również uwzględnione kluczowe zadania oraz harmonogram. 
  • Komunikacja zmiany w firmie powinna być przeprowadzona znacznie wcześniej niż planowane wdrażanie zmiany. 

Organizacja potrzebuje liderów zmiany. Chcąc, by jej wdrażanie zakończyło się sukcesem, należy zaangażować w ten proces osoby, które będą głośno wyrażały opinię, swoje zaangażowanie – będą ambasadorami zmiany. Dzięki temu zaangażowanie pracowników będzie znacznie większe. Nie będą oni wspierać zmiany tylko dlatego, że będą musieć, ale dlatego, że będą wierzyć w to, że przyniesie realne korzyści.  

Więcej na temat samej komunikacji korporacyjnej możesz przeczytać w artykule – Angażująca komunikacja korporacyjna.

Jeśli potrzebujesz wsparcia w komunikacyjnym wprowadzeniu zmiany, napisz do nas na hej@lovejob.pl lub wypełnij formularz.

Dowiedz się, jak efektywnie budować komunikację wewnętrzną w swojej firmie. Wypełnij poniższy formularz i otrzymaj Poradnik Skutecznego Employer Brandingu. 


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w związku z wysłaniem zapytania o Poradnik Skutecznego Employer Brandingu przez Religa&Arak Sp. z o.o. ul. Gromadzka 103, 30-719 Kraków. Aby uzyskać szczegółowe informacje, jak przetwarzamy Twoje dane osobowe, zapoznaj się z naszą Polityką prywatności.

All rights reserved Salient.