Czym jest marketing

rekrutacyjny?

Chcąc scharakteryzować marketing rekrutacyjny, musimy wejść w skórę naszego potencjalnego kandydata. Spojrzeć na naszą firmę z jego perspektywy. Wyobraźmy sobie, że właśnie poszukujemy pracy i natrafiamy na ogłoszenie dotyczące zatrudnienia w danej firmie. Ogłoszenia o prace, opinie o firmie, treści na stronie WWW, wreszcie forma prowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej – to tylko niektóre z elementów wpływających na wizerunek pracodawcy.

  • Marketing rekrutacyjny opiera się na budowaniu autentycznego obrazu miejsca pracy. Skutecznie prowadzony przyciąga najlepszych kandydatów. W zależności od preferencji i potrzeb, wykorzystuje różne taktyki. Od pozycjonowania Twojej firmy w wynikach wyszukiwania, przez pozyskiwanie kandydatów dokładnie wpisujących się w opis stanowisk, na kampaniach online kończąc.
  • Marketing rekrutacyjny ułatwia przeprowadzanie rekrutacji i działań wewnątrzorganizacyjnych. Jeżeli jest prowadzony według przemyślanej strategii, może procentować na wielu płaszczyznach. Przede wszystkim pozwoli nam dotrzeć do odpowiednich specjalistów i osób z potencjałem.

Marketing rekrutacyjny, czyli obietnica

Wszystkie działania w marketingu rekrutacyjnym to pewnego rodzaju obietnica, którą składasz swojemu kandydatowi. Od pakietu korzyści i udogodnień, przez atmosferę pracy, jak i projekty, które będzie realizował. Bardzo ważnym czynnikiem, który wpływa na postrzeganie Twojej firmy, są składane obietnice. Propozycje, które są tylko pustymi sformułowaniami, zniechęcają i pozostawiają niesmak. Pojawiające się negatywne recenzje pod adresem Twojej firmy mogą być sygnałem alarmowym, nad którym warto się zastanowić.

Czy wiesz, że wg badań Glassdoor aż 61% aplikujących stwierdza niezgodność propozycji składanych podczas rekrutacji z rzeczywistymi warunkami pracy?

Marketing rekrutacyjny a oczekiwania kandydatów

reka-wskazujaca-na-monitorze-jak-wazny-jest-marketing-rekrutacyjny

Według raportu Candidate Experience 2020 aż 25% osób poszukujących pracy zaaplikowało ze względu na przejrzystość i wiarygodność ogłoszenia! Kandydaci doceniali w szczególności rzeczywiste oferty, konkretne formuły zatrudnienia i spójność wizerunku na różnych kanałach. Często wymieniali także rozmowy rekrutacyjne i obowiązujące procesy wewnętrzne jako aspekt przekonujący ich do nawiązania współpracy.

,,Raport Candidate Experience w Polsce 2021’’ sporządzony przez eRecruiter, pokazuje, że inwestowanie w CE w nawet 65% może mieć przełożenie na wrażenia kandydatów dotyczące wizerunku firmy, do której aplikowali. Według tych samych statystyk wynika, że tylko 49% ankietowanych pracodawców wdrożyło standard zachowań wobec kandydata – opis dobrych praktyk dla osób prowadzących rekrutacje.

rece-piszaca-na-klawiaturze-szukanie-informacji-o-tym-jak-skuteczny-jest-marketing rekrutacyjny

Czym marketing rekrutacyjny różni się od employer brandingu?

Marketing rekrutacyjny i employer branding to obszary, które bez siebie nie istnieją. Strategia employer brandingowa określa wszystkie wartości Twojej firmy na rynku pracodawców. Są to m.in. EVP lub persona kandydata, i to one definiują długofalowe wartości, jakie oferujemy jako pracodawca. Inaczej jest z marketingiem rekrutacyjnym.

Jego zadaniem jest promowanie marki pracodawcy z użyciem nowoczesnych narzędzi. Jest to bardzo dynamiczny obszar, który reaguje na obecne potrzeby. Jest poddawany wielu modyfikacjom i dostosowywany do wymagań stawianych przez konkurencyjny rynek. To właśnie tu wykorzystuje się różnego rodzaju narzędzia, które transportują naszą wizję do odbiorcy – naszego przyszłego pracownika.

Dodatkowo, aby oferta Twojej firmy była okazyjna i mogła się przebić przez rekrutacyjny gąszcz innych pracodawców, musi być ciekawa merytorycznie i oparta o najnowsze trendy. Rozwiązania, których użyjesz powinny być dostosowane do target grupy i być przyjazne w użytkowaniu. 

Narzędzia w marketingu rekrutacyjnym

#1 Zakładka "Kariera"

Osoba, która poszukuje pracy chce znaleźć jak najlepszą ofertę. Jeżeli któraś jest interesująca, rozpoczyna research potencjalnego pracodawcy. Analizie poddaje wyszukiwania Google, recenzje na job boardach oraz zakładkę kariera. Jest to jedno z najważniejszych miejsc w prowadzeniu skutecznego pozyskiwania kandydatów. To właśnie tam warto kierować ruch z ofert pracy oraz kampanii online. Jest to świetne miejsce do pokazania misji firmy oraz jej wartości.

Po pierwsze, aby zakładka była interesująca i pokazywała życie firmy również od zaplecza, warto stworzyć bloga, który za pomocą artykułów przybliży aplikującym przykładowy dzień pracy oraz sylwetki innych współpracowników.

Po drugie w marketingu rekrutacyjnym przyda nam się jako hub, który będzie magazynował dane oraz dostarczał wartościowych informacji na temat naszej działalności. Dobrze zaprojektowana zakładka rezonuje z wartościami firmy – sprawdź, jak wygląda strona kariery, którą zaprojektowaliśmy dla Porsche Inter Auto Polska.

 

#2 Kanały wideo i testimoniale

YouTube? IG Watch? A może TikTok? Czy wideo może przyciągnąć nowe talenty do Twojej firmy? Mówimy stanowcze TAK! W szeroko rozumianej reklamie kampanie wideo przyciągają najwięcej uwagi. Średnie zaangażowanie przy statycznym poście na Facebooku to 3,91%, podczas gdy w przypadku postów wideo jest to aż 6,01% (dane z https://www.affde.com/pl/).

Jeżeli przełożymy to na marketing rekrutacyjny, na jaki efekt możemy liczyć?

Poświęcając czas na stworzenie materiału wideo, w którym zaprezentujemy się jako pracodawca, możemy liczyć na dotarcie do bardzo szerokiej grupy odbiorców. Dokładając do tego kampanie płatne z targetowaniem, możemy trafić do osób, które chętnie sprawdzą naszą propozycję.

#3 Kampanie pozycjonujące

Zastanawiając się, jakich kanałów możemy użyć w promowaniu marki pracodawcy, warto jest zainwestować w kampanie online. Częstym problem, który może ukryć informacje o Twojej firmie, jest pozycjonowanie się na dalszych stronach wyszukiwań w Google. Wówczas potencjalny kandydat może mieć problem z odnalezieniem interesujących go informacji. Kampania Google ADS może wesprzeć naszą ofertę rekrutacyjną lub stronę kariery. Pozwala dotrzeć do kandydatów, którzy znajdują się w obszarze targetowanej grupy i wyświetlić im poszukiwane dane dotyczące rekrutacji, benefitów lub sposobie kontaktu. Ułatwia dotarcie również do osób pasywnie poszukujących nowej pracy.

Możemy tworzyć wiele różnych strategii wspierających marketing rekrutacyjny na jedno lub wiele stanowisk. Jednym z przykładów wykorzystania jest kampania rekrutacyjna dla Saly, gdzie po szerokim researchu i określeniu grup targetowych kampanią online wsparliśmy poszukiwania na stanowiska stażowe w obszarze IT.

Chcesz wiedzieć od czego zacząć? Jak określić grupę docelową i pisać językiem korzyści? Zostaw swój e-mail, a dostaniesz od nas świeże „Kompendium Wiedzy marketingu rekrutacyjnego – jak robić to dobrze”.



    [honeypot website-566 id:LoveJobWebsite]

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w związku z wysłaniem zapytania o Kompendium Wiedzy przez Religa&Arak Sp. z o.o. ul. Gromadzka 103, 30-719 Kraków. Aby uzyskać szczegółowe informacje, jak przetwarzamy Twoje dane osobowe, zapoznaj się z naszą Polityką prywatności.