Proces pozyskiwania najlepszych kandydatów i przekonywania ich do aplikowania to ból i największe wyzwanie działów HR. Tak naprawdę jest to dość podobne do tego, w jaki sposób marketerzy pozyskują i przekonują klientów. Tu właśnie do gry wchodzi marketing rekrutacyjny.

Czym jest marketing

rekrutacyjny?

Marketing rekrutacyjny to proces promowania marki pracodawcy przy użyciu technik marketingowych w celu przyciągnięcia, zaangażowania i pielęgnowania relacji z odpowiednimi kandydatami. Łączy w sobie wszystko co najlepsze: bogate możliwości targetowania, złote zasady content marketingu, optymalizację wyników i nie tylko.

  • W przypadku aktywnych kandydatów, marketing rekrutacyjny buduje świadomość marki, zachęca do aplikowania i informuje o nowych możliwościach kariery w Twojej firmie.
  • Pomaga również przekształcić kandydatów pasywnych w aktywnych. Dzięki działaniom z zakresu marketingu rekrutacyjnego, Twoja firma może zainteresować potencjalnych kandydatów, którzy nie są jeszcze gotowi do złożenia aplikacji i budować relacje na przyszłość.

Dlaczego stare metody pozyskiwania kandydatów już się nie sprawdzają?

Dzisiejszy kandydat jest lepiej poinformowany i bardziej konkretny niż kiedykolwiek wcześniej! Dysponuje zasobami, które pozwalają mu dowiedzieć się niemal wszystkiego o Twojej firmie, zanim jeszcze pomyśli o złożeniu aplikacji.

  • Stare metody rekrutacji nie przynoszą pożądanych rezultatów, ponieważ na dzisiejszym rynku pracy to nie rekruterzy wybierają kandydatów. To kandydaci dostają pierwszeństwo wyboru. Kandydaci szukają nowych możliwości zawodowych i rozważają pracodawców w taki sam sposób, w jaki wybierają produkty, hotele czy restauracje. Trudno porównywać pracę w korporacji z noclegiem w Wiedniu czy wypadem na ramen, ale taka jest prawda. 
  • Przeglądanie stron Kariera, obserwowanie mediów społecznościowych oraz czytanie opinii byłych i obecnych pracowników to główne źródła, z których dzisiejsi kandydaci czerpią wiedzę o pracodawcach i możliwościach rozwoju kariery. Co więcej, aż 65% badanych twierdzi, że strona Kariera firmy była najbardziej pomocnym źródłem informacji podczas przeprowadzania analizy “due diligence”.

3 etapy lejka marketingu rekrutacyjnego

#1 Zwiększenie świadomości

  • Jak zachęcić kandydatów do aplikowania na otwarte stanowiska? Po pierwsze, zacznij od wypromowania swojej marki pracodawcy. Następnie, kluczowe jest tworzenie świetnych treści i materiałów, które kandydaci będą chcieli czytać, słuchać lub oglądać i które wyróżnią Twoją firmę na tle konkurencji.
  • Media społecznościowe i strona Kariera to idealne miejsca do publikowania tego typu treści. Dodatkowo, płatne reklamy pomogą Ci zwiększyć szanse na dotarcie do właściwych kandydatów z Twoimi treściami i ofertami pracy.

#2 Wywołanie zainteresowania

  • Kandydat rozważa Twoją firmę? Ten etap jest świetną okazją do podzielenia się treściami dotyczącymi kultury organizacyjnej Twojej firmy, jak również wypowiedziami pracowników i innymi zakulisowymi treściami, które pomogą dać kandydatom lepsze wyobrażenie o tym, jak to jest pracować w Twojej firmie.
  • Dodatkowo, dobrą praktyką jest ciągłe przypominanie o sobie poprzez remarketing w google, facebooku i instagramie. Pamiętaj, aby zawczasu utworzyć listy remarketingowe!

#3 Podjęcie decyzji = złożenie aplikacji

  • Celem tego etapu jest skłonienie kandydata do złożenia aplikacji. Jest to kluczowy punkt zwrotny w lejku rekrutacyjnym, kiedy może on zrezygnować z procesu. Jeśli nie poczuje, że ma wystarczająco dużo informacji i przekonania, że jest to jego wymarzona praca. Najwyższy czas na przedstawienie punktów, które wyróżniają Twoją organizację na tle konkurencji.
  • Postaw się na miejscu kandydata i wyobraź sobie, co może skłonić go do wysłania CV. Dla większości osób poszukujących pracy, sprowadza się to do szczegółów dotyczących benefitów, wynagrodzenia i możliwości rozwoju kariery. Nie bój się jednak sięgnąć głębiej!

Marketing rekrutacyjny: przykłady kampanii offline i online

Badania przeprowadzone przez Allegis wykazały, że prowadzenie działań z zakresu marketingu rekrutacyjnego pozwala firmom zaoszczędzić do 40% na całkowitych kosztach pozyskiwania talentów. Ponadto, marketing rekrutacyjny wzmacnia markę pracodawcy i przyciąga o 50% więcej kandydatów spełniających oczekiwania organizacji. 

 

Chcesz wiedzieć od czego zacząć? Jak określić grupę docelową i pisać językiem korzyści? Zostaw swój e-mail, a dostaniesz od nas świeże “Kompendium Wiedzy marketingu rekrutacyjnego – jak robić to dobrze”.


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w związku z wysłaniem zapytania o Kompendium Wiedzy przez Religa&Arak Sp. z o.o. ul. Gromadzka 103, 30-719 Kraków. Aby uzyskać szczegółowe informacje, jak przetwarzamy Twoje dane osobowe, zapoznaj się z naszą Polityką prywatności.

All rights reserved Salient.