Persona kandydata – jak ją zbudować?

Jeżeli chcesz uruchomić rekrutację i dotrzeć z nią do odpowiednich kandydatów, powinieneś przemyśleć strategię swojej komunikacji. Niezależnie bowiem, czy planujesz implementację płatnej reklamy, czy ogłoszenie w mediach społecznościowych, musisz pamiętać o swoim odbiorcy. W tym celu stwórz profil persony, Twojego wzorcowego kandydata, a zobaczysz, jak skuteczne staną się Twoje działania reklamowe! Zobacz, jak zbudować i wykorzystać personę kandydata w działaniach rekrutacyjnych i EB.
szablon-pokazujacy-jak-moze-wygladac-persona-kandydata

Kim jest persona kandydata w rekrutacji?

Persona, czyli reprezentant danej grupy odbiorczej, to opis postaci, do której zwracasz się w swojej komunikacji np. w kampanii rekrutacyjnej. Jest ona fundamentem działań rekrutacyjno-komunikacyjnych i employer brandingowych. Dobrze zbadana persona dostarcza cennych informacji o potrzebach Twoich odbiorców, a także pomaga realizować cele kampanii i utrzymać zaangażowanie kandydatów.

Aby zbudować personę kandydata, należy sięgnąć po dostępne dane statystyczne; możesz je zaciągnąć z narzędzi do pomiaru efektywności działań, takich jak Google Analytics. Tym, czego będziesz potrzebował, będą informacje dotyczące wykształcenia, ścieżki zawodowej, doświadczenia itp.

Jeżeli nie dysponujesz takimi danymi, możesz stworzyć swoją personę bazując na intuicji i oczekiwaniach względem tego, do kogo chcesz skierować swój komunikat. Opis kandydata zacznij od określenia poniższych elementów charakterystyki:

  • dane demograficzne, takie jak wiek, płeć, miejsce zamieszkania
  • doświadczenia zawodowe: dotychczasowa ścieżka pracy, ukończone kursy itp.
  • preferencje dotyczące sposobu spędzania wolnego czasu
  • preferowana kultura organizacji, wartości, jakimi kieruje się kandydat
  • sposób poszukiwania pracy i oczekiwania względem nowego stanowiska

Jeżeli nie wiesz, od czego zacząć tworzenie persony, skorzystaj z szablonu tutaj.

Jak wykorzystać personę kandydata?

Zastosowanie profilu persony w rekrutacji jest cenną wskazówką do działania. Wiedząc kogo chcesz zatrudnić, możesz zawęzić krąg poszukiwań i tak sformułować treści na nośnikach reklamowych, aby przyciągały uwagę osób, które realnie chciałbyś zatrudnić.

Warto zatem wykorzystać opis persony już na wstępnym etapie rekrutacji, w tworzeniu ogłoszeń o pracę.

reka-trzymajaca-telefon-komorkowy-z-wynikami-obrazujacymi-jak-persona-kandydata-moze-wplywac-na-osiagi-organizacji
Zobacz, gdzie jeszcze wykorzystasz personę kandydata:

  • Dobór mediów i kanałów komunikacji – wiedząc, gdzie bywa nasza persona, możemy udostępniać nasze komunikaty właśnie w tych miejscach;
  • Zakładka kariery – tworząc lub udoskonalając już istniejącą zakładkę kariery, sięgnij po opis swojej persony, ponieważ powie Ci, co z perspektywy kandydata jest warte wspomnienia (więcej tutaj);
  • Personalizacja procesów rekrutacyjnych – korzystając z systemów ATS, pamiętaj o projektowaniu szablonów i treści tak, by odpowiadały oczekiwaniom kandydatów z Twojego opisu.

Dowiedz się, jak jeszcze wykorzystać personę kandydata. Czytaj więcej.

Kiedy zgłosić się do specjalisty?

Stworzenie persony kandydata może wydawać się łatwe, jednak w rzeczywistości wymaga co najmniej podstawowej wiedzy marketingowej oraz umiejętności poprawnego czytania danych.

Zwracając się z tym zagadnieniem do agencji employer brandingowej, otrzymasz nie tylko opis person, ale też całą strategię rekrutacyjno-komunikacyjną, z którą pozyskasz najlepszych kandydatów!

W ramach usług agencji EB, możesz liczyć na:

  • opracowanie szczegółowego opisu person
  • dobór kanałów komunikacji zbieżnych z wynikiem powyższych charakterystyk
  • produkcję contentu (treści i multimedia)
  • implementację płatnych kampanii w oparciu o research person oraz audyt SM
  • analizę wyników i bieżącą optymalizację
patrycja-czerwinska-eb-expert-w-lovejob-zajmujaca-sie-persona-kandydata

Dowiedz się, co jeszcze agencja może dla Ciebie zrobić. Czytaj więcej.

Persona kandydata jest elementem kluczowym, niezależnie czy wdrażasz nową kampanię rekrutacyjną, czy chcesz wzmocnić wizerunek marki pracodawcy. Warto więc, aby do jej opisu podejść rzetelnie. W tym celu możesz skorzystać z pomocy specjalistów. Opracują oni za Ciebie szczegółowe charakterystyki, które potem będziesz mógł wykorzystać na więcej, niż jednej płaszczyźnie. Jesteś zainteresowany? Napisz do nas!

Chcesz wiedzieć od czego zacząć? Jak określić grupę docelową i pisać językiem korzyści? Zostaw swój e-mail, a dostaniesz od nas świeże „Kompendium Wiedzy marketingu rekrutacyjnego – jak robić to dobrze”.



    [honeypot website-566 id:LoveJobWebsite]

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w związku z wysłaniem zapytania o Kompendium Wiedzy przez Religa&Arak Sp. z o.o. ul. Gromadzka 103, 30-719 Kraków. Aby uzyskać szczegółowe informacje, jak przetwarzamy Twoje dane osobowe, zapoznaj się z naszą Polityką prywatności.