Komunikacja korporacyjna – niejeden pracownik słysząc to sformułowanie, przypomina sobie zawiłe komunikaty centrali, które nic nie wnoszą do jego codzienności. A nie musi tak być! Wbrew pozorom, corporate communication może nie wywoływać gęsiej skórki wśród Twojego zespołu. Jak to zrobić? Poznaj cztery złote zasady angażującej wewnętrznej komunikacji korporacyjnej!

 

1. Spójność – mów jednym głosem

O spójności w corporate communication możemy mówić przynajmniej w dwóch kontekstach. Pierwszy ma charakter, no właśnie, korporacyjny. Dotyczy on identyfikacji komunikacyjnej Twojej firmy – brandbooka, tonality, fraz wizerunkowych. Czyli wszystkich zasad opracowanych na poziomie centralnym, dotyczących całej firmy.
Drugi kontekst jest wewnętrzny – jeśli używamy korporacyjnych ram dla naszej komunikacji, jej treść też musi mieć spójny charakter. Co innego mówi prezes, co innego HR, co innego centrala? Wypadkowa tych informacji bardzo często odbiega od intencji komunikacyjnych, a skutkiem może być powstanie plotek. Spójność dotyczy więc zarówno “opakowania” jak i jego “zawartości” – firma powinna mówić jednym głosem. Tylko tak zdobędzie zaufanie pracowników.

2. Dostosowanie do lokalnych potrzeb – pamiętaj o odbiorcy

W centrali 80% pracowników to white collars? U Ciebie też jest 80%, ale blue collars? Spróbuj przeczytać komunikaty centrali nakładając na nie optykę pracowników technicznych lub fizycznych. Wiemy, że niektóre rzeczy po prostu “muszą iść”, ale nie bój się wrzucać swoich lokalnych trzech groszy. Nie chodzi tu tylko o przetłumaczenie 1:1 z angielskiego na polski. Może warto zastanowić się nad tym, czy dane słowo nie ma bardziej zrozumiałego dla odbiorcy synonimu? Albo przygotować na koniec komunikatu checklistę podsumowującą działania, które pracownik ma wykonać? Nie oszukujmy się, komunikacja wewnętrzna w firmie ma być przede wszystkim zrozumiała! Mądrze dobieraj też narzędzia – na pewno wiesz, który kanał jest najważniejszy dla danej grupy odbiorców. Jeśli nie, pora to zbadać – pomoże Ci w tym nasz mini-przewodnik.

3. Otwarcie na rozmowę – nie rzucaj komunikatów w próżnię

Według Forbes, pracownicy, którzy mają poczucie, że są wysłuchiwani są 4,6 raza bardziej zmotywowani do wykonywania swojej pracy w efektywny sposób. Pamiętaj, że wewnętrzna komunikacja korporacyjna powinna – a nawet musi – uwzględniać feedback! Nie tylko bądź przygotowany/-a na ewentualne pytania, staraj się je przewidzieć. Możesz np. zaproponować umieszczenie FAQ na intranecie, żeby nie pozostawić pracowników bez odpowiedzi, ale też mądrze zarządzać swoim czasem. Może potrzebne jest Q&A z zarządem firmy, na którym pracownicy będą mogli zapytać o ostatnie decyzje, które zapadły na szczeblu centralnym? Od czasu do czasu zapytaj też wprost, co pracownicy sądzą o komunikacji – czy jest dla nich zrozumiała, czy jest prowadzona z dobrą częstotliwością itd. Zbieraj feedback i nie kryj się z tym!

4. Personalizacja i korzyści – co pracownik ma z tego zamieszania?

Jeśli istnieje prawdopodobieństwo, że na komunikację korporacyjną pracownik odpowie (nawet w myślach ;)) “i co z tego?”, to znaczy, że na scenę powinna wkroczyć personalizacja. I znany wszystkim marketingowcom język korzyści. Staraj się uzasadniać, dlaczego (i jak) kwestie, które komunikujesz, wpływają na pracowników. Jakie korzyści zauważą? Czy ułatwi to pracę, pozwoli na zdobycie nowej wiedzy, rozwiąże jakieś konkretne problemy? Nie masz pomysłu na spersonalizowanie komunikatu do pracowników? Mamy wskazówkę: spróbuj zacząć zdanie od “dzięki temu będziesz mógł…”. Łatwiej, prawda?

Korporacyjna komunikacja wewnętrzna wymaga dużej uwagi i wyczucia. Czy wiesz, że według statystyk, firmy prowadzące efektywną komunikację mają 50% większe szanse na zmniejszenie rotacji pracowników? Mamy nadzieję, że nasze wskazówki pomogą Ci dołączyć do ich grona. 🙂 Jeśli potrzebujesz wsparcia w tym zakresie, napisz do nas na: hej@lovejob.pl lub wypełnij formularz. Chętnie odpowiemy na wszystkie Twoje pytania i razem przygotujemy strategię skrojoną na miarę!

Chcesz zrobić swój pierwszy krok w budowaniu efektywnej komunikacji wewnętrznej w swojej firmie? Wypełnij poniższy formularz i otrzymaj Poradnik Skutecznego Employer Brandingu ⇩


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w związku z wysłaniem zapytania o Poradnik Skutecznego Employer Brandingu przez Religa&Arak Sp. z o.o. ul. Gromadzka 103, 30-719 Kraków. Aby uzyskać szczegółowe informacje, jak przetwarzamy Twoje dane osobowe, zapoznaj się z naszą Polityką prywatności.

All rights reserved Salient.