Jak firmy motywują swoich pracowników?

Motywacja pracowników to jeden z ważniejszych czynników warunkujących sukces przedsiębiorstwa. Motywowanie, czyli napędzanie do działania, aby osiągać coraz to lepsze wyniki, jest czymś, co każdy pracodawca może regulować. Poprzez zapewnianie środków i możliwości, aby pracownicy czuli się ważną częścią organizacji oraz mieli szansę rozwoju. A jak to robić? Czytaj dalej i dowiedz się, jak firmy motywują swoich pracowników.
kobiety-pracujace-przy-laptopie-pisza-jak-firmy-motywuja-swoich-pracownikow

Dlaczego warto motywować?

Pracodawca, który chce zbudować silny zespół, powinien najpierw pomyśleć o odpowiednim systemie motywacyjnym. Dobrze zmotywowani pracownicy potrafią poradzić sobie z każdym zadaniem i chętniej się angażują w wykonywane obowiązki. Mimo to wielu pracodawców rezygnuje z tego elementu, zakładając, że wiąże się to z dużymi kosztami. Udowadniamy, że nie mają racji! Więcej o tym, jak firmy motywują swoich pracowników i nie ponoszą z tego tytułu dodatkowych kosztów, poniżej.

Według badań, pracownicy, którzy czują się szanowani przez kierownictwo, są o 55% bardziej zaangażowani od tych, którzy tak nie uważają.

Narzędzia do motywowania pracowników

Małe przedsiębiorstwa często nie mogą sobie pozwolić na wynagrodzenia i premie równie dużym korporacjom. Jednak, jak już wspomnieliśmy wyżej, czynniki płacowe to tylko pewien ułamek wszystkich motywatorów, natomiast sam system motywacyjny wcale nie musi być dużym wydatkiem dla pracodawcy. W tym miejscu warto się skupić na ludzkich potrzebach – ich zrozumienie pomoże znaleźć główną siłę napędową zespołu

1. Work-life balance

Zależy Ci na szczęśliwym, zaangażowanym i chętnym do pracy pracowniku? Zadbaj o jego podstawowe potrzeby. W tym celu zapewnij mu równowagę pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Przeciążony pracą i zmęczony pracownik prędzej zmieni pracę, niż nastawienie. Aby zapobiec podobnym sytuacjom, wprowadź większą ilość przerw w trakcie dnia, a także rozważ zastosowanie elastycznego czasu pracy. Pozwoli on pracownikom zadecydować, o której godzinie chcą rozpoczynać pracę i umożliwi dopasowanie tej decyzji do ich potrzeb.

2. Gamifikacja

To przełożenie wciągających mechanizmów z gier do innego środowiska, jak miejsce pracy. Jednym z podstawowych są punkty, rankingi i paski postępu. Wykorzystując te elementy do motywowania, możemy w zabawny sposób wpływać na poziom zaangażowania każdego z pracowników. W tym celu warto zaprojektować dedykowaną przedsięwzięciu platformę, w której pracownicy widzą dokonania swoje i innych lub postawić na prostszą wersję offline.

3. Komunikacja wewnętrzna

Powszechnie wiadomo, że komunikacja to ważny czynnik w rozwiązywaniu problemów. Jak się okazuje, jest równie ważna, gdy chcemy im zapobiec. Aby pracownicy byli zaangażowani w rozwój firmy, muszą czuć, że są traktowani po partnersku. Dotyczy to informowania o tym, co się dzieje w firmie oraz jaka jest jej sytuacja. Rozbudowana komunikacja wewnętrzna np. w formie stworzonej w tym celu cyberprzestrzeni, pozwala na dzielenie się wiadomościami i wymianę opinii. W tym miejscu ważne jest jednak nie tylko to, co piszemy, ale też sposób, w jaki komunikujemy się z pracownikami, czyli tonality. Aby doświadczenie wymiany informacji było jak najlepsze, możemy zastosować unikalną narrację i przyjęcie ról, gdzie pracownicy to członkowie kosmicznej załogi, kadra kierownicza – NASA, a cel, do którego dąży firma – to zdobycie nowej planety itp.

4. Programy liderskie

Docenianie i awansowanie obecnych pracowników, zamiast poszukiwanie nowych, to jeden z lepszych sposobów motywowania do pracy. A żeby mieć pewność, że niegdyś specjalista, a dziś manager poradzi sobie z nowymi wyzwaniami, warto zadbać o jego przygotowanie do funkcji kierowniczej. Programy liderskie tj. programy wsparcia dla kierowników, którzy po raz pierwszy podejmują się zarządzania zespołem, umożliwiają rozwój kompetencji niezbędnych na stanowisku lidera. Obejmują one m.in.

  • ustalanie celów i efektywne delegowanie zadań
  • przekazywanie oczekiwań i dokonywanie oceny
  • komunikację konstruktywną i udzielanie informacji zwrotnej
  • identyfikowanie talentów i rozwijanie innych
  • coaching i mentoring

5. Ścieżki rozwoju

Ponieważ jednym z nadrzędnych motywatorów wśród większości pracowników jest awans i dalszy rozwój, opracuj dedykowane ścieżki kariery. To sekwencja stanowisk, które pracownik może objąć po spełnieniu wyznaczonych kryteriów. Jest to więc plan rozwoju pracownika w obrębie danego stanowiska, zapewniający mu wsparcie w zdobywaniu wiedzy i podnoszeniu kompetencji niezbędnych do awansu. Pozwala na stałe monitorowanie jego efektów pracy, a także identyfikuje jego potencjał.

Więcej o motywowaniu pracowników znajdziesz tutaj.

O tym, jak firmy motywują swoich pracowników, wiesz już więcej, niż przed zapoznaniem się z niniejszym artykułem. Jeżeli więc masz już pomysł na adekwatny projekt lub akcję, zgłoś się do nas! Z przyjemnością pomożemy Ci w doborze odpowiednich narzędzi i realizacji!

Chcesz wiedzieć od czego zacząć? Jak określić grupę docelową i pisać językiem korzyści? Zostaw swój e-mail, a dostaniesz od nas świeże „Kompendium Wiedzy marketingu rekrutacyjnego – jak robić to dobrze”.



    [honeypot website-566 id:LoveJobWebsite]

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w związku z wysłaniem zapytania o Kompendium Wiedzy przez Religa&Arak Sp. z o.o. ul. Gromadzka 103, 30-719 Kraków. Aby uzyskać szczegółowe informacje, jak przetwarzamy Twoje dane osobowe, zapoznaj się z naszą Polityką prywatności.