Hej, mamy dla Was nowy materiał, nad którym pracowaliśmy od dłuższego czasu – zebraliśmy nasze doświadczenia z ostatnich lat i opracowaliśmy listę trików, które pozwolą Wam być mistrzem w temacie: efektywne motywowanie pracowników.

Czy wiesz, że zaangażowane/zmotywowane zespoły pracowników są aż o 43% bardziej produktywne (Hay Group)? Jeśli więc chcesz zwiększyć produktywność w firmie, ten artykuł jest dla Ciebie.

 

Miłej lektury (i wprowadzania pomysłów w życie).

Przed Wami część pierwsza, czyli zaczynamy od 15 sposobów. Pozostałe znajdziecie tutaj!

Materialne motywowanie pracowników

A) System benefitów pozapłacowych a motywowanie pracowników

Według badania “Czy pieniądze szczęścia nie dają” (Pracuj.pl) w momencie zmiany pracodawcy największe znaczenie dla pracownika ma dofinansowanie do urlopu (72%) oraz szkoleń (70%). Na prywatną opiekę medyczną wskazuje 62% ankietowanych, a na możliwość pracy zdalnej – 40%. Można więc wywnioskować, że najwyżej cenione są benefity, które przynoszą oszczędności.

 

Dodatkowo pamiętaj, że każdy z pracowników ma inne potrzeby, co trzeba brać pod uwagę już na etapie rekrutacji. Więcej przeczytasz o tym tutaj.

Przykładowe benefity pozapłacowe:

  1. Dofinansowania: urlopów, szkoleń, dojazdów do pracy, nauki języków, wydarzeń kulturalnych, posiłków
  2. Zdrowie/wellness: opieka medyczna, stomatologiczna, karta sportowa, masaże w biurze
  3. Rodzina i dom: przedszkole/żłobek dla dzieci pracowników, bony zakupowe, możliwość korzystania z firmowego komputera lub samochodu w celach prywatnych
  4. Organizacja pracy: możliwość pracy zdalnej, przychodzenia do pracy ze zwierzętami oraz korzystania z miejsca do relaksu podczas przerwy (chillroom)
  5. Inne: możliwość brania udziału w działaniach CSR, wyboru benefitów (system kafeteryjny) oraz dodatkowy dzień wolny np. w wigilię świąt Bożego Narodzenia

B) Systemy premiowe

Są najprostszym rozwiązaniem, ale jak cieszą. Jednak gdy decydujesz się wprowadzić je w firmie, postaraj się bardzo szczegółowo określić sposób ich przyznawania, żeby zminimalizować ryzyko wystąpienia nieporozumień.

Przykładowe sposoby premiowania:

  1. premie (uznaniowe lub uzależnione od wyników)
  2. podwyżki
  3. “trzynastka”

A teraz, przejdźmy do kwestii mniej materialnych, ale równie skutecznych, czyli do sposobów niematerialnego motywowania pracowników. Tutaj Twoja rola jest najważniejsza!

Motywowanie niematerialne – sposoby najlepszych managerów i HR-owców

  1. Rozmawiaj, nie tylko wtedy, gdy musisz interweniować – chyba każdemu z nas zdanie “musimy porozmawiać” przyspiesza akcję serca. Co więcej, rozmowa z przełożonym nie może kojarzyć się wyłącznie negatywnie – chyba nie chcesz, żeby pracownicy przed Tobą uciekali?
  2. Dawaj wskazówki, dziel się swoim doświadczeniem –  pokazywanie ścieżek sukcesu, ale też dzielenie się swoimi wnioskami z porażek jest bardzo cenne. Dlatego, nie bój się pozycji mentorskiej, ale pamiętaj, że nie wszystkim odpowiada “nauczycielski” ton, stawiaj więc na współdziałanie.
  3. Monitoruj wykonywanie zleconego zadania na bieżąco, oferuj pomoc, nie włączaj się na samym końcu – pokaż, że interesujesz się tym, jak pracuje się w firmie i że na poważnie traktujesz zespół. Dodatkowa korzyść: ewentualne problemy będziesz mógł/mogła zdiagnozować wcześniej.
  4. Dziękuj – tak, również za rzeczy, które po prostu należą do obowiązku pracownika. Ciebie nic to nie kosztuje, a daje jasny komunikat, że pracownik nie jest wyłącznie trybikiem w firmowej maszynie.
  5. Gratuluj – nie oszukujmy się, każdy z nas lubi być doceniany. Nie wahaj się więc werbalizować swojego uznania dla działań zespołu, dzięki temu zmotywujesz go do podejmowania efektywnych działań w przyszłości.
  6. Chwal przy innych pracownikach i klientach – mimo tego że nie każdy lubi być w centrum zainteresowania, publiczne pochwały są dużą wartością z perspektywy osoby chwalonej i osób obecnych. W wyniku tego inni pracownicy dostaną informację na temat tego, jakie działania są nagradzane, a doceniona osoba będzie mieć motywację do stawania się dobrym liderem.
  7. Okaż zrozumienie – każdy z nas ma czasem zły dzień, każdy popełnia błędy, pracownik także. Pokaż, że zdajesz sobie z tego sprawę i zamiast ganić – pomóż rozwiązać problem.

I jak, zainspirowany/zainspirowana do wypróbowania nowych sposobów motywowania pracowników? Przypominamy, że już niedługo pojawi się druga część. Jeśli jednak nie chcesz czekać, napisz do nas na hej@lovejob.pl lub wypełnij formularz. Chętnie porozmawiamy z Tobą na temat Employer Brandingu i pomożemy Ci wprowadzić w życie strategię, która będzie działać.

Chcesz wiedzieć od czego zacząć? Jak określić grupę docelową i pisać językiem korzyści? Zostaw swój e-mail, a dostaniesz od nas świeże „Kompendium Wiedzy marketingu rekrutacyjnego – jak robić to dobrze”.



    [honeypot website-566 id:LoveJobWebsite]

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w związku z wysłaniem zapytania o Kompendium Wiedzy przez Religa&Arak Sp. z o.o. ul. Gromadzka 103, 30-719 Kraków. Aby uzyskać szczegółowe informacje, jak przetwarzamy Twoje dane osobowe, zapoznaj się z naszą Polityką prywatności.