Komunikacja wewnętrzna tworzy relację łączącą pracownika i pracodawcę. Przygotowując wartościowe media i narzędzia należy poddać analizie do kogo oraz w jakim celu się zwracamy. W poniższym artykule analizujemy kwestie przydatne w budowaniu relacji w firmach produkcyjnych, wytwórczych, inspekcyjnych oraz tych działających terenowo. Odpowiadamy na pytania czego potrzebują blue collarsi, jakich narzędzi możemy użyć w komunikowaniu się z nimi oraz poddamy analizie te, które są najefektywniejsze – employer branding w czystej postaci!

Nim przejdziemy do konkretów, danych rynkowych. 

Do analizy posłuży nam raport ManpowerGroup, który skupia się na temacie “Niedobór Talentów”. Biorąc pod uwagę rok 2021 widać, że aż 81% przedsiębiorstw w Polsce boryka się z niedoborem pracowników. Jest to aż 21 punktów procentowych więcej, niż w roku 2019. Wpływ na to ma ogromna destabilizacja na płaszczyźnie obszarów gospodarczych – światowy kryzys spowodowany pandemią przyczynił się również do zaburzeń w kategorii specjalistycznej. 

  • W 2019 roku pracodawcy najczęściej zgłaszali problemy ze znalezieniem osoby na stanowiska: wykwalifikowany pracownik fizyczny.
  • W 2021 trend ten uległ zmianie i najcięższymi wakatami do obsadzenia były te, zajmowanie przez pracowników logistyki, operatorów produkcji w tym operatorów maszyn. 

Wnioski:

Według powyższych danych widać, że znalezienie wyspecjalizowanego pracownika jest coraz trudniejsze. Co więcej, spadające zainteresowanie średnimi oraz wyższymi szkołami technicznymi potęguje efekt niedoboru. Działania employer branding w zakładach pracy mają za zadanie zmniejszyć rotację oraz zwiększyć ilość osób potencjalnie zainteresowanych ofertami pracy. Dodatkowo, aby osiągnąć zamierzony efekt niezbędna jest analiza potrzeb pracowników oraz właściwa strategia komunikacji. Prawidłowa narracja i dostosowanie contentu dokłada cegiełkę ‘wartości’ naszej organizacji na rynku pracy, a także wzmacnia działania działów employer brandning.

Czego potrzebują blue collars? 

Dzisiejszy kandydat jest lepiej poinformowany i bardziej konkretny niż kiedykolwiek wcześniej! Dysponuje zasobami, które pozwalają mu dowiedzieć się niemal wszystkiego o Twojej firmie, zanim jeszcze pomyśli o złożeniu aplikacji.

Po pierwsze, działy HR i employer brandingu w firmie stają na głowie, aby sprostać wielu wymaganiom stawianym przez pracowników a także samą organizację. Po drugie, zachowanie prawidłowego balansu, pomiędzy tym co ‘możemy’ dać pracownikowi vs ‘co musimy’ jest trudne do określenia. Ma na to wpływ sama organizacja, branża oraz wymagany poziom doświadczenia potencjalnego kandydata. Benefity oraz atrakcyjne stawki mogą przyciągnąć nowe osoby do firmy, jednak czy są one najważniejsze?

  • Z danych zgromadzonych przez Kiwi Jobs wynika, że dodatkowe benefity oferowane przez pracodawców nie wpływają na ilość aplikacji, a ich średni spływ jest niższy, niż w przypadku ofert pracy bez żadnych ‘dodatków’.
  • Pracodawcy jeszcze nie tak dawno temu przeganiali się z propozycjami pakietów medycznych, sportowych, ubezpieczeniowych. Wynika z tego efekt przesycenia, który nie przekonuje pracowników lub kandydatów. 

Komunikacja wewnętrzna – employer branding

Aby zapobiec nadmiernej rotacji pracowników, należy przygotować odpowiednią strategię. Kreując linię komunikacji musimy wziąć pod uwagę narzędzia i kanały którymi chcielibyśmy docierać do wybranych grup pracowników. To również bardzo ważne, na etapie budowania marki pracodawcy – obecnie kandydaci w wyraźny sposób weryfikują, w jaki sposób dochodzi do przepływu informacji wewnątrz organizacji. 

  • Kanały offline są częściej wybierane w branżach zatrudniających blue collarsów, gdyż często nie potrzebują dostępu do komputera lub nie posiadają firmowego maila. W jakie rozwiązania możemy zainwestować?

#1 Gazetka firmowa

  • Może przybrać różne wersje, jednak jej wprowadzenie to świetny pomysł! Możemy umieścić w niej tematy kluczowe, jak plany budżetowe dla organizacji oraz treści lekkie (np. ciekawostki z życia pracowników).
  • Coraz częściej, właśnie w czasopismach wewnętrznych przedstawiani są nowi pracownicy. Właśnie tu, możemy pochwalić się sukcesami! Gazetka zyskuje na wartości, jeżeli jest współtworzona przez pracowników, a content w niej zawarty przyjazny do konsumpcji.
  • W szerokim spektrum ułatwia przekaz informacji, a jeżeli jest jest dobrze opracowana, może być mocno wyczekiwana przez pracowników. 

#2 Tablica informacyjna

  • Znajdą się tu nie tylko informacje i obwieszczenia. Może być miejscem, gdzie chwalimy się sukcesami pracowników, dajemy wskazówki lub przypominamy o akcjach wewnętrznych. Właśnie na takiej tablicy, dobrze jest umieścić plakaty z nowymi rekrutacjami.
  • Warto pamiętać, aby na bieżąco była aktualizowana, a wiadomości przeterminowane były usuwane. Jeżeli tablica będzie posiadała przydatne i ciekawe informacje, każdy przed rozpoczęciem dnia w pracy będzie na nią zerkał.
Sprawdź, jak zaktualizowaliśmy wygląd tablic informacyjnych w Umicore! Stare narzędzie w nowej odsłonie w employer branding.

#3 Ściana myśli

  • To miejsce, w którym pracownicy mogą wyrażać swoje poglądy i przemyślenia.
  • Może być to tablica kredowa, magnetyczna lub whiteboard, gdzie będą dzielić się swoimi uwagami bądź pomysłami. Warto, aby była umiejscowiona w przestrzeni wspólnej oraz dbać o jej moderacje.
  • Aby idea ‘wymiany’ informacji była zachowana, należy zbierać wszystkie pojawiające się tam notatki, przedstawiać wyniki lub ewentualne wdrożenia. Tablica może również stanowić miejsce, gdzie introwertyczna część pracowników w anonimowy sposób będzie mogła podzielić się kwestiami problematycznymi. 

#4 Spotkania informacyjne

  • O tym co się dzieje w firmie, pracownicy dowiadują się z różnych źródeł. Chcąc tworzyć transparentne i otwarte miejsce pracy, warto spotykać się z działami w trakcie regularnych meetingów. Dzięki takim spotkaniom możemy przekazać ważne informacje firmowe oraz odpowiedzieć na pytania.
  • Możemy poświęcić też czas, na podsumowanie miesiąca bądź poinformować o postępach w realizacji. Warto, żeby spotkania były prowadzone ze wszystkimi działami podkreślając, że gramy w jednej drużynie. 

#5 Warsztaty

  • Warsztaty, to również forma spotkań, lecz mogą przyjąć mniej formalny charakter. Właśnie na nich, dochodzimy do wspólnych wniosków i ustaleń. Możemy w bardzo ciekawy sposób poznać zdanie innych, a co najważniejsze, od razu przygotować sposób rozwiązania.
  • Co ważne, warsztaty tematyczne mogą pomóc wprowadzić nowy system lub zapoznać pracowników ze zmianami wewnętrznymi. Mogą być prowadzone przez zewnętrznego moderatora lub specjalistę.

Czy rezygnować z narzędzi online?

Mówimy stanowczo NIE. Jednak niniejszym artykułem chcemy podkreślić, że narracja musi być dostosowana do pracowników. Materiały digital (w przypadku gdy skupiamy się na kanałach offline) mogą być świetnym uzupełnieniem. Skierowane mogą być do kandydatów i potencjalnych przyszłych pracowników – wesprzeć employer branding. Dodatkowo, podstawowym zadaniem takich działań jest przedstawienie atrakcyjnego i konkurencyjnego wizerunku pracodawcy na tle pozostałych firm na rynku pracy.

Dla przykładu: 

#1 Newsletter e-mail
Jeżeli pracownicy nie posiadają firmowego adres email, można zapytać ich, czy chcieliby otrzymywać wiadomości na skrzynkę prywatną. Umożliwi to organizacji przesłanie najświeższych informacji z obszaru ich pracy.
#3 Sharepoint
Rozwiązanie intranetowe tworzy miejsce, gdzie pracownicy mogą otrzymać niezbędne informacje lub pliki do pobrania. Świetnie sprawdzi się wszędzie tam, gdzie dochodzi do wymiany dokumentów na linii pracownik – pracodawca. 
# 2 Social media
Stworzenie grupy dla chętnych osób np. na Facebook, może być ciekawym obszarem do komunikowania się w nieformalny sposób.