3 kluczowe narzędzia komunikacji wewnętrznej

Niektórzy mówią, że dzisiaj, w czasach nadmiaru komunikatów, największą wartością jest zwrócenie uwagi odbiorcy. Jednak wzbudzenie jego zainteresowania to dopiero początek. Naszym celem jest zaangażowanie odbiorcy, co możemy osiągnąć poprzez narzędzia komunikacji wewnętrznej.

Narzędzia komunikacji wewnętrznej w firmie:

1. Newsletter

Jeśli myślisz, że to archaiczna forma – daj mu szansę i zobacz, że czas brzydkich, tabelkowych newsletterów dawno minął. Aktualne narzędzia komunikacji wewnętrznej działają w taki sposób, że można złożyć naprawdę ciekawy newsletter. Trudniejszą kwestią jest wybór odpowiednich komunikatów, ustalenie strategii i linii komunikacyjnej. Tutaj nie ma rozwiązania na skróty. Na początku musisz poznać potrzeby komunikacyjne pracowników i zastanowić się, które z nich najlepiej zaspokaja newsletter. Pamiętaj, że bezpośredni feedback ze strony odbiorcy jest tu utrudniony. Dlatego do treści zamieszczanych w newsletterze powinieneś podejść strategicznie.

Według badań, firmy które prowadzą skuteczną komunikację wewnętrzną, mają 3,5 razy większe szanse na wyprzedzenie konkurencji.

 

2. Komunikator

Niezależnie od tego, który komunikator wybierzesz – Slack, Skype, Yammer czy Flock – powinien odpowiadać na dynamikę przepływu informacji w Twojej organizacji. Zastanów się, a najlepiej zbadaj, jak najczęściej pracownicy komunikują się ze sobą – piszą czy dzwonią? Przesyłają projekty, grafiki lub dokumenty? Jak często muszą się ze sobą konsultować online? Co więcej, oprócz roli czysto praktycznej, czyli sprawnej komunikacji między jednostkami, to narzędzie ma jeszcze jedno, ważne z perspektywy EB oraz Employee Engagement, zadanie. Mianowicie pozwala na utworzenie mniej formalnego kanału komunikacji na linii firma – pracownicy.

3. Mail

Z naszego doświadczenia w tworzeniu komunikacji wewnętrznej w organizacjach wynika, że mail jest bardzo często punktem krytycznym. Mówiąc potocznie: jedni go kochają, inni nienawidzą. Czy wiesz, że przeciętny pracownik przeznacza 28% swojego czasu pracy na czytanie i odpowiadanie na maile? Co jednak zrobić, by mail wywoływał pozytywne odczucia, a jednocześnie spełniał praktyczną rolę? Najlepszą strategią jest wypracowanie z osobami odpowiedzialnymi za komunikację (np. kadrą managerską) jasnych zasad dotyczących treści oraz sposobu pisania maili. Warto ustalić, że każdy mail powinien kończyć się CTA, czyli wezwaniem do działania. Takie małe zmiany zmniejszą frustrację dotyczącą otrzymywania niezrozumiałych wiadomości i niepełnych odpowiedzi oraz redukują czas konieczny do obsługi skrzynki.

Jak widzisz te 3 narzędzia komunikacji wewnętrznej mogą znacząco wpływać na jakość przepływu informacji i Employee Experience. Gdy uda Ci się doprowadzić je do perfekcji, warto wspomagać się dodatkowymi narzędziami komunikacji wewnętrznej. Mogą nimi być np. notatki służbowe czy komunikacja wizualna. Warto się również przyjrzeć temu, jak dopasować konkretne narzędzia komunikacji wewnętrznej do ważnych elementów cyklu życia pracownika w firmie, np. onboardingu. Więcej o tym piszemy tutaj.

Chcesz wiedzieć od czego zacząć? Jak określić grupę docelową i pisać językiem korzyści? Zostaw swój e-mail, a dostaniesz od nas świeże „Kompendium Wiedzy marketingu rekrutacyjnego – jak robić to dobrze”.



    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w związku z wysłaniem zapytania o Kompendium Wiedzy przez Religa&Arak Sp. z o.o. ul. Gromadzka 103, 30-719 Kraków. Aby uzyskać szczegółowe informacje, jak przetwarzamy Twoje dane osobowe, zapoznaj się z naszą Polityką prywatności.