Po 1,5 roku od rozpoczęcia pandemii możemy śmiało powiedzieć, że “już nic nie będzie takie samo”. Sytuacja, która nas dotknęła zmieniła pogląd na wiele aspektów związanych z naszym życiem zawodowym. Praca zdalna, system hybrydowy, spotkania online, nowe platformy komunikacyjne – jak więc działania employer brandingowe wyglądają w dobie pracy hybrydowej? 

Według statystyk GUS w I kwartale 2021 roku nawet co 4 pracownik w regionie stołecznym Warszawy wykonywał pracę zdalną.*

Żródło GUS, Raport: Wpływ epidemii COVID-19 na wybrane elementy 10.06.2021 r. rynku pracy w Polsce w pierwszym kwartale 2021 r. Więcej informacji.

Trend pracy zdalnej lub hybrydowej stał się normą, która zaczyna być wykorzystywana w coraz to nowych obszarach biznesu. Nie jest już dla nas nowością spotkanie online z naszymi współpracownikami czy business partnerami. Co więcej, dostrzegamy w tym znaczną ilość plusów, które jeszcze w tamtym roku były kamieniami milowymi.

Zmieniane jest podejście do działań i co najważniejsze, określana jest priorytetyzacja nie na podstawie obecności pracownika w biurze, a na podstawie ewaluacji działań. 

W rezultacie tego restrukturyzacja procesów wewnętrznych w firmach była bardzo dynamiczna. Metodologia Agile, nie jako samodzielnie wkroczyła w obszary działań projektowych oraz management, gdyż zwinne podejście było wielokrotnie jedynym sposobem na utrzymanie biznesowej płynności funkcjonowania organizacji oraz zarządzania zasobami ludzkimi. 

Jak implementować działania employer brandingowe przy pracy hybrydowej?

W dobie wszechobecnej cyfryzacji dostępnych jest wiele rozwiązań digital, które możemy wykorzystać w wewnętrznych i zewnętrznych działaniach employer brandingowych. Co więcej, podczas doboru narzędzi musimy wziąć pod uwagę kilka istotnych czynników oraz zadać sobie pytanie: w jaki sposób pomogą realizować cele biznesowe podczas pracy w systemie hybrydowym lub zdalnym.

Wybierzmy wspólnie narzędzia komunikacji wewnętrznej.

*Raport “Powrót do biura – szansa i wyzwanie” Colliers

Nawet 77% firm planuje wprowadzenie modelu pracy hybrydowej*!

Bądź otwarty na nowy model współpracy biznesowej zakładający, że na pokładzie nie będzie wszystkich osób jednocześnie – fizycznie. Na pomoc przychodzą platformy komunikacyjne!

Dobór rozwiązań musi być dostosowany do modelu pracy.

Gdy charakterystyka organizacji dopuszcza pracę w 100% zdalnie, będziemy stosować inną koncepcję, niż w przypadku rozwiązań hybrydowych, zakładających częściowy home office. Platforma Teams może ułatwić komunikację pomiędzy osobami w zespole, niezależnie od miejsca przebywania. Pozwala spotkać się online, stworzyć pokój rozmów lub czat. Samo udostępnianie materiałów ‘na żywo’ przez prowadzącego spotkanie usprawni przepływ kluczowych informacji. Ważne są też poszczególne moduły, np. arkusz kalkulacyjny, które przyspieszą opracowanie jednego dokumentu, ponieważ pracę nad nim może realizować kilka osób jednocześnie.

Czy wiesz że, Microsoft ogłosił rekord korzystania z usługi Teams w kwietniu 2021? Aż 145 mln osób korzystało z niego codziennie!
Docieraj globalnie i lokalnie do swoich pracowników.

W jasny sposób komunikuj zmiany szerokiemu gronu.

Osoby, które pracują zdalnie powinny dostawać wszystkie niezbędne informacje dotyczące spraw bieżących. Tu bardzo bardzo pomocny okaże się Yammer, gdyż jako wewnętrzna platforma społecznościowa, definiuje nowoczesny poziom komunikacji korporacyjnej. Co więcej, dzięki aktualizacji modułów w 2019, stał się jeszcze bardziej otwarty na szerokie grupy społeczności. Pozwala docierać do poszczególnych pracowników, teamów, grup lub do wszystkich zatrudnionych globalnie. Tu warto też skupić się też na identyfikacji wizualnej, która powinna być spójna z tą, prezentowaną przez markę / brand.

Egzekucja
działań
na co dzień.

Aby organizacja działała sprawnie, kluczowe jest określenie zasad. Nie chodzi tylko o czas rozpoczęcia pracy w trybie home office, gdyż w modelu hybrydowym zakłada się również, że część osób pracuje stacjonarnie. Są to tzw. rytuały, które powinny obowiązywać każdego pracownika. Przykładem są codzienne spotkania daily, o stałej i niezmiennej godzinie.

Utrzymuj stały kontakt z pracownikami.

W większości firm, największym wyzwaniem związanym z komunikacją jest podtrzymanie zaangażowania pracowników rozproszonych na home office. Dlatego teraz jeszcze mocniej działamy na rzecz “relevant content”, czyli skupiamy się na kwestiach, które są najistotniejsze dla pracowników. Punktem styku jest stworzenie systemu motywacyjnego opartego o działania z dala od biura. 

Jak motywować pracownika przy działaniach home office?

#1

Motywowanie pracowników w pracy stacjonarnej jest stosunkowo prostsze. Menedżerowie działów mogą porozmawiać face2face ze swoim zespołem, przygotowane są meetingi aktywizujące, czy tworzone są strefy chilloutu. Przy pracy zdalnej, te rozwiązania tracą na wartości, dlatego dobór odpowiednich narzędzi jest kluczowy.

#2

Utrzymanie stałej komunikacji w zespołach pozwala na zachowanie odpowiednich relacji pomiędzy zarządzającymi a zespołem, a także pomiędzy współpracownikami. Uczestnictwo w spotkaniach powinno być regularne i mocno osadzone w pryncypiach pracowniczych.

#3

Dobór systemów benefitowych musi być dostosowany do rzeczywistości home office. Ciekawym przykładem może pakiet medyczny, lub dostęp do platformy streamingowej.

Poradnik home office

dla SGS GBS

Badania jednak pokazują, że sam tryb pracy z domu może wpływać na samopoczucie pracowników. Co więcej, według Raportu HAYS**, nawet co trzeci pracownik zdalny odczuwa pogorszenie stanu psychicznego w związku pracą z domu. Symptomy pogarszającego się samopoczucia jest trudniej wychwycić, niż podczas standardowego etatu. Ważnym elementem jest reagowanie przez menedżerów na każdy niepokojący sygnał ze strony pracownika.

Wspierając działania employer brandingowe możemy stworzyć poradniki, które podpowiadają jak np. przygotować stanowisko pracy w domu. Informują jak ważne jest robienie przerw przy home office dla zachowania well beingu, oraz pomagają zachować efektywność. 

Sprawdź nasze case study!

Stwórzmy razem coś fajnego!

Napisz do nas

All rights reserved Salient.